Verslag Vitaliteitscongres

Vitaliteitscongres bij VV De Treffers

Twee van onze bestuursleden waren uitgenodigd om deel te nemen aan het vitaliteitscongres dat VV De Treffers op 18 juni organiseerde om hun 100-jarig bestaan te vieren. Joke Stange en ik waren de gelukkigen om onze vereniging te mogen vertegenwoordigen. Wat wij hebben opgestoken willen we graag met iedereen delen.
Er waren een aantal interessante sprekers:
– Prof. Dr. Maria Hopman, hoogleraar integratieve fysiologie. Zij onderzoekt het verband tussen bewegen en gezondheid.
– Oud voetballer/trainer en analist Gert Jan Verbeek samen met Jan de Jonge, de nieuwe trainer van De Treffers.
– Pim van Lamoen, prestatiecoach bij De Talentacademie waar topsporters worden begeleid tot maximale prestaties.
Een en ander werd plezierig aan elkaar gepraat door dagvoorzitter Ronald Migo en wij, de deelnemers, werden goed voorzien van drankjes en hapjes.

Positieve gezondheid

Maria Hopman sprak over positieve gezondheid. Dat wil zeggen dat gezondheid niet gaat om de afwezigheid van ziekten. Het gaat om het vermogen van mensen om te kunnen omgaan met de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen die elk mens tegenkomt en hier de regie in te voeren. Ze had een aantal interessante tips, niet allemaal nieuw maar zeker wel nuttig:

  • Om ziekten te voorkomen is bewegen belangrijker dan het bestrijden van overgewicht.
  • Bouw zo veel mogelijk beweging in je leven in, tenminste 150 minuten per week.
  • Bewegen heeft een positief effect op de werking van ons brein.
  • Exercise is medicine.
  • Vooral traplopen is een zeer goede oefening.
  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.

Mentaliteit

De focus van Gert-Jan Verbeek was de mentaliteit en cultuur die er in de sport heerst. Pas als de cultuur goed is, alle neuzen gericht op hetzelfde doel, dan kun je een goede sportorganisatie hebben. Mentaliteit, doorzettingsvermogen en focus zijn noodzakelijk om doelen te kunnen bereiken.

Vitaliteit

Pim van Lamoen begeleidt een aantal topsporters. Van zijn ervaringen kunnen wij ook het een en ander leren. Om vitaal te blijven is het belangrijk dat je je doelen kiest en de discipline hebt om hier de focus op te houden. Doe alles 100%, waarmee hij bedoelt dat je je gedachten houdt  bij wat je aan het doen bent. Ken je gedragspatronen en verander deze als dat beter voor je is.

Conclusie

Nordic Walken is goed, meer Nordic Walken is beter en af en toe de trappen van de Koekele Klef op en neer.

Joyce Knibbeler